Vragen?

Vragen

Hoe weet ik of yoga iets voor mij is?
Neem eens deel aan een proefles of aan een van de workshops. Zo ervaar je wat yoga voor jouw lichaam doet!


Ben ik wel geschikt om yoga te volgen?
Wij geloven dat yoga voor iedereen is. Met Hatha Yoga en Yin Yoga kan iedereen beginnen omdat dit rustige yogavormen zijn waar rust in je lichaam en het verkennen van de grenzen van je lichaam centraal staan. Je fysieke conditie maakt niet uit omdat je werkt zover voor jou mogelijk is. Bovendien kun je altijd doorgroeien naar fysiek actievere yogavormen zoals Ashtanga, Hatha Flow & Vinyasa yoga.


Ik heb een blessure, kan ik meedoen met yoga?
Bij een blessure raden wij advies van een huisarts aan. Als yoga tot de mogelijkheden behoort raden we Hatha Yoga of Yin Yoga aan omdat deze vormen de mogelijkheid bieden om het rustiger aan te doen en je lichaam verder te laten herstellen of juist je grenzen met kleine stapjes te verleggen en weer meer vertrouwen te krijgen in je lichaam.


Moet ik lenig zijn om yoga te kunnen?
Nee, het gaat er niet om hoe ver je komt in een houding maar dat je bewust wordt van je lichaam door ademhaling en beweging. Je fysieke blokkades leer je snel kennen en door er aandacht aan te geven en op te focussen zal je lichaam langzaam ruimte krijgen om wellicht leniger te worden.


Wat te dragen tijdens een yoga sessie?
Draag ‘sport’kleding of andere gemakkelijk zittende kleding. Probeer te loszittende kleding die in de weg kan zitten te vermijden. We werken op blote voeten, geen sokken of schoeisel. Sieraden en horloges kan je beter aflaten.


Wanneer kun je het beste een yogales uitoefenen?
Het is verstandig om zo’n anderhalf uur voor de les niet te eten en tevens niet te drinken tijdens en kort na de les.
’s Ochtends vroeg op een nuchtere maag, is het meest geschikte moment voor je eigen yogapractise.


Inhalen van lessen
Inhalen is mogelijk tijdens de duur van je strippenkaart. Belangrijk: Vol=vol, vaste studenten van de les hebben voorrang op inhalers. Daarom adviseren we altijd even contact te zoeken met de docent om te polsen of er plaats is.

Geef wel altijd even door aan de docent dat je voor een inhaalles komt. Je staat nog altijd voor een vaste les ingeschreven. Het is niet de bedoeling dat je iedere week van les wisselt tenzij je daar afspraken over hebt gemaakt met ons.


Wat je moet weten over het gebruik van de yogazaal, de ‘shala’,  van Yoga Studio Roosendaal?
Neem een handdoek mee, laat alle overige spullen buiten de ‘shala’. Zorg dat je op tijd bent. Het is vervelend als andere mensen gestoord worden als er iemand te laat binnenkomt. De ‘shala’ is een stilte-ruimte, respecteer dit.


Waar moet je aan denken in het kader van je gezondheid?
Informeer je docent altijd (voor de les) over veranderingen in je gezondheid; als je een blessure hebt of een andere gezondheidskwestie. Vrouwen wordt tijdens hun menstruatie afgeraden om omgekeerde houdingen uit te oefenen. Ook wordt aangeraden ervoor te zorgen dat het lichaam niet te warm wordt. Sommige houdingen zijn juist wel heel goed om lage rugpijn te verzachten. Bespreek dit met je docent. Informeer je docent ook direct als je zwanger bent of zwanger wilt worden.


Parkeren rondom Yoga Studio Roosendaal
Voor meer informatie zie: parkeren


Welke basisprincipes hanteert Yoga Studio Roosendaal?
Yoga is geen competitie, luister naar je eigen lichaam. Beweeg met bewustzijn en focus op een sterke, gelijkmatige en zachte ademhaling. In de Ashtanga lessen volg je een vaste volgorde om de voordelen van elke houding te ervaren die weer een effect heeft op de vorige en volgende houding om het lichaam in balans te brengen en te beschermen. In je yogapractise is er één dag in de week rust. Ontspanning is heel belangrijk ook voor het starten van meditatie, neem hiervoor de tijd. Binnen Yoga Studio Roosendaal verwachten wij dat het principe van ‘Namasté’ (het gebaar van respect, vriendelijkheid en daarmee erkennen we in eenieder de innerlijke schoonheid) wordt nageleefd.

Voor de meesten onder ons is yoga een moment van ontspanning en alle stress van het dagelijks leven even naast je neer leggen.
Deze tien tips zorgen ervoor dat je bewust en positief met je lichaam, geest omgaat ook t.o.v. anderen.

    1. Kom op tijd. Neem de tijd om je docent en de anderen te begroeten en rustig je plek in te nemen.
    2. Bereid je je voor op de les, ontspan je lichaam even door te liggen of een korte eigen meditatie te doen.
    3. Concentreer je op de adem, gebruik je uitademing om stress en spanning los te laten en je inademing om nieuwe energie en ruimte in te ademen. Concentreer je op het hier en nu.
    4. Luister naar de docent. Wat de anderen doen is niet belangrijk, wel dat wat de docent zegt en doet. Concentreer je op de instructies door te luisteren en naar binnen te keren.
    5. Concentreer je op de houdingen, maar houdt tegelijkertijd zo goed als mogelijk de focus op je ademhaling, je focuspunten en je ´bandhas´.
    6. Luister naar je lichaam. Er komt een punt waar je niet verder kan op dat moment of dat een houding pijn doet. Zorg er voor dat je onderscheid maakt voor jezelf wat is zoete pijn en wat is echte pijn. Echte pijn is niet goed. Je eigen grenzen ontdekken is prima maar blijf luisteren naar je lichaam en geest.
    7. Zorg dat je warm genoeg bent voor de afsluitende ontspanning. Als je het koud hebt kun je niet goed ontspannen. Doe je sokken weer aan, een trui of vest en leg een deken over je heen. Een deken werkt verzorgend voor je lijf.
    8. Ontspan je gehele lichaam aan het einde van de les, elk deel van je lichaam, met een natuurlijke ademhaling. Blijf zo lang in de ontspanning dat je hartslag weer gedaald is en je volledig tot rust bent gekomen.
    9. Kom rustig uit de ontspanning. Ga niet gelijk zitten na de ontspanning, maar neem de tijd om kleine bewegingen te maken, adem een keer diep in en uit, span de spieren even aan en rol naar je rechterzij. Kom rustig tot zit en neem de tijd om je aandacht weer naar buiten te richten.
    10. Zorg ervoor dat je rustig de ruimte verlaat en buiten de shala ook rekening houdt met de volgende les die start.

Heb ik een eigen yoga matje nodig?
Er zijn yoga matten aanwezig in de studio. We adviseren je echter, wanneer je regelmatig naar de lessen komt, een eigen yoga mat aan te schaffen. De juiste mat is heel persoonlijk en zal je helpen in je practice.


Hoe lang voor de les kan ik eten?
We adviseren je om niet korter dan 2 uur voor de les te eten. Indien je erge trek hebt korter dan 2 uur voor de les, kan je proberen wat fruit te eten.


Hoe vaak per week kan ik het beste yoga doen om verschil te merken?
Elke hoeveelheid yoga is beter dan geen yoga. Maar om een duidelijk verschil te merken en vooruitgang te boeken, adviseren we om 2 tot 3 lessen per week te volgen.


Kan ik mij bij Yoga Studio Roosendaal verkleden?
De studio beschikt niet over een ruimte waar je je kan verkleden. Er zijn geen douches aanwezig.


Welke lessen zijn geschikt als ik zwanger of net bevallen ben?
We geven wekelijks Zwangerschapsyoga. Overige lessen die meest geschikt zijn, zijn Hatha Yoga en Yin Yoga. Wanneer je zwanger bent is het belangrijk om bepaalde houdingen te vermijden en de intensiteit van je practice laag te houden. Geef voor aanvang van de les altijd even bij de docent aan dat je zwanger of net bevallen bent, dan kan zij/hij je eventueel aangepaste houdingen geven waar nodig.


Zijn alle lessen voor alle leeftijden of zijn er nog speciale lessen voor oudere mensen?
Alle lessen zijn open voor studenten van alle leeftijden. De rustigere lessen zijn meer geschikt voor oudere mensen, zoals de Hatha Yoga, Yin Yoga, Yoga lief voor je lijf en Yoga voor de rug, maar deze lessen zijn ook zeer geschikt voor jongere studenten die op zoek zijn naar rustgevende en herstellende lessen.


Aan het begin en het eind van de Ashtanga yoga lessen wordt er iets gezongen waar ik niets van begrijp. Wat is dat voor iets?
Aan het begin en aan het eind van de Ashtanga lessen brengen we een ode aan alle yoga meesters die ons voorgingen, en de kennis hebben overgedragen. Aan het eind van de les chanten we een closing mantra, die liefde, licht en vrede de wereld instuurt.

Ashtanga Yoga Invocation
opening chant

Before we start our Ashtanga Yoga practice we think of its thousand year old tradition and bow to
it with a Mantra (a prayer). In particular, we bow to Patanjali, who is one of the most important
guides for the philosophical path of Ashtanga Yoga.

vande gurūṇāṁ caraṇāravinde sandarśita svātma sukhāva bodhe |
niḥśreyase jāṅgalikāyamāne saṁsāra hālāhala moha śāntyai ||
ābāhu puruṣākāraṁ śankha cakrāsi dhāriṇam |
sahasra śirasaṁ śvetaṁ praṇamāmi patañjalim ||
oṁ

I bow to the two lotus feet of the (plurality of) Gurus, which awaken insight
into the happiness of pure Being. which are the complete absorption into joy,
the jungle physician, eliminating the delusion
caused by the poison of Saṁsāra (conditioned existence).

I prostrate before the sage Patañjali who has thousands of radiant,
white heads (as the divine serpent, Ananta) and who has, as far as his arms,
assumed a human form, holding a conch shell (devine sound),
a wheel (a discus of light or time) and a sword (discrimination).
Oṁ.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Mangala Mantra
closing chant

The prayer of Mangala Mantra at the end of the Ashtanga Vinyasa Yoga system sends love,
light and peace out into the world.

swastiprajābhyaḥ paripālayantāṁ
nyāyena mārgeṇa mahīṁ mahīśāḥ |
go-brāhmaṇebhyaḥ śubha-mastu nityaṁ
lokāḥ samastāḥ sukhino bhavantu ||
oṁ śāntiḥ śāntiḥ śāntiḥ ||

Let Prosperity be Glorified
Let rulers, (Administrators) Rule the world with law and Justice
Let Divinity and Erudition be protected
Let people of the whole world be happy and prosperous
Om Shanti Shanti Shanti


Waar kan ik met mijn overige vragen naartoe?
Indien bovenstaande antwoorden geen antwoord zijn op jouw vraag, kan je ons jouw vraag mailen naar: yoga@yogaroosendaal.nl. Wij komen hier dan zo snel mogelijk bij je op terug.

Critical Alignment

Last van rug, nek & schouders?
Critical Alignment Yoga - Woensdag & vrijdag
Meer info

Ashtanga Yoga
Yogalates

Waar het Oosten het Westen ontmoet.
Yogalates is een fusie tussen Yoga en Pilates.
Meer info

yogalates
Begin met YOGA

Yoga voor beginners
Nieuwe cursussen voor beginners - maandag avond & zondag ochtend
Meer info

yogalates