Critical Alignment Yoga – Yoga voor de rug

Critical Alignment Yoga (CAY)

Yoga voor de rug

Heb je regelmatig last van je rug, nek en schouders?

Wil je graag onder begeleiding oefeningen doen om je rug sterker en soepeler te maken waarbij je ook je ademhaling leert te verbeteren?

Dan is de Critical Alignment Yogales iets voor jou!

Critical Alignment Yoga kenmerkt zich door een heldere techniek en de mogelijkheid om deze voelbaar te maken.

Het lichaam heeft vaak de neiging om weerstand te omzeilen. Hierdoor neemt de bewegingsvrijheid van het lichaam steeds meer af. Ook dwingen we vaak op wilskracht de beweging af, waardoor we aan de ontspanning voorbij gaan en kunnen verharden.

Door de weerstand op te zoeken, er vervolgens niet uit weg te bewegen en de beweging ook niet te forceren, kom je terecht in een grensgebied. Om in dit grensgebied te kunnen blijven word je continue gevraagd met aandacht aanwezig te zijn. Dit trekt je naar het nu. Tijdens de directe ervaring in het moment kan de spanning met hulp van de ademhaling worden doorbroken en worden losgelaten. Als de verharde spieren weer in beweging komen, wordt het skelet steeds minder in een vorm ‘gedwongen’. Hierdoor neemt de mobiliteit van de gewrichten en de wervelkolom toe. Door te ontspannen binnen de dynamische houdingen krijgen de onderliggende, diepere spier- en botstructuren ook de mogelijkheid deze ontspanning actief te ondersteunen.

Vrijheid en ruimte worden weer voelbaar. De natuurlijke flexibiliteit keert terug. Veranderingen worden structureel en lichtheid wordt weer iets natuurlijks.

Pijn in de rug is in onze maatschappij een van de meest voorkomend klachten. Bijna iedereen heeft wel eens last van stijfheid, spanning of pijn ergens in de rug. Rugklachten kunnen het gevolg zijn van: gebrek aan flexibiliteit, een verkeerde houding, ongelukken zoals vallen of een aanrijding en spanningen zoals werk of emotionele druk.

De wervelkolom bestaat uit 33 wervels en omsluit het ruggenmerg dat bestaat uit de zenuwen die uit de hersenen komen. In elke ruggenwervel zitten openingen waardoor de zenuwen zich naar alle delen van het lichaam en naar de inwendige organen verspreiden. De wervelkolom is ook belangrijk omdat het gewicht van het lichaam erdoor gedragen wordt en het is de belangrijkste structuur voor doorgifte van beweging.

Als de wervelkolom gezond en lenig is kan deze goed functioneren en functioneren de andere lichaamsdelen ook goed. Hoe gezonder de wervelkolom, hoe gezonder de persoon in het algemeen. Als de wervelkolom stijf wordt lijkt het of er steeds meer wervels aan elkaar vast komen te zitten. Maar ze zijn niet vergroeid, ze worden door verkrampte spieren stevig bij elkaar gehouden.

Bij yoga werk je aan het ontspannen van de spieren die zorgen voor beweging van het lichaam (de zogenoemde bewegingsspieren die aan de oppervlakte van het lichaam liggen in de romp, armen en benen). Als de bewegingsspieren ontspannen zijn kunnen de houdingsspieren beter hun werk doen. Houdingsspieren zijn de spieren die de infrastructuur vormen van houdingen en bewegingen zoals de spieren langs de wervelkolom en de bekkenbodem. Ze zijn van groot belang voor stabiliteit van onderrug en bekken.

Er is een intensieve samenwerking tussen beide spiertypen. Helaas verloopt de samenwerking vrijwel nooit ideaal. Verstoringen worden meestal veroorzaakt door gewoontes die samengaan met voorkeurshoudingen en voorkeursbewegingen (altijd op hetzelfde been leunen als je staat te wachten, altijd met dezelfde hand iets pakken).

Bij verstoring nemen de bewegingsspieren het over van de houdingsspieren waardoor spanning ontstaat in bewegingsspieren en de houdingsspieren verstijven. Resultaat: verlies van beweeglijkheid, vervorming skelet, beklemming zenuwen, verminderde bloedtoevoer naar organen en eventueel benauwdheid.

Met yoga werk je niet alleen aan ontspanning van de bewegingsspieren maar ook aan het bewustzijn van je lichaamshouding. Wanneer je dit bewustzijn begint te ontwikkelen kun je een begin maken met het corrigeren van slechte gewoontes wat je lichaamshouding betreft. Met het toenemen van je bewustzijn zul je je eerder bewust worden van ineengezakte of gedraaide houdingen die je aanneemt en kan je ze corrigeren. Zo kun je iets doen aan je (rug)klachten voordat het zich tot een groter probleem ontwikkelt.

Docent: Caroline
E-mail: yoga@yogaroosendaal.nl
Mobiel: 06-50674354

Woensdag
09.00 – 10.15
10.30 – 11.45

Vrijdag
09.00 – 10.15

Docent: Laurence
E-mail: laurence@yogaroosendaal.nl
Mobiel: 06-48958550

Woensdag 
18.45 – 20.00 & 20.15 – 21.30

Reserveer je les via ons online systeem!

Proeflessen Yoga Studio Roosendaal

Beginnen met yoga?

Yoga Studio Roosendaal is een fijne omgeving om te ontdekken wat yoga voor jou kan betekenen. Kom in alle rust kennis maken met de verschillende docenten en yogastijlen. We bieden de mogelijkheid bij iedere docent éénmalig een yogales te komen volgen voor een sterk gereduceerd tarief van € 5,- per proefles. Klik hier om een proefles te boeken.
Critical Alignment

Last van rug, nek & schouders?
Critical Alignment Yoga - Woensdag & vrijdag
Meer info

Ashtanga Yoga
Yogalates

Waar het Oosten het Westen ontmoet.
Yogalates is een fusie tussen Yoga en Pilates.
Meer info

yogalates
Begin met YOGA

Yoga voor beginners
Nieuwe cursussen voor beginners - maandag avond & zondag ochtend
Meer info

yogalates